De behandeling

Gefeliciteerd, je hebt een burn-out!

 

Dat klinkt misschien raar, maar het is een prachtig cadeau. Alleen de verpakking is niet zo fraai. Een burn-out biedt je namelijk ongekende lessen. Je leert de kracht van jouw dromen kennen en je leert jezelf onvoorwaardelijk te steunen en te waarderen.

Met kunstzinnige therapie help ik je de nieuwe versie van jezelf te worden.

 

Stap voor stap uit je burn-out

Maar voordat we kunnen werken aan deze nieuwe versie, is er eerst iets ander nodig. Burn-out raken is in de eerste plaats een fysiek proces. Er is een ontregeling ontstaan van je zenuwstelsel en van stresshormonen. Het lichaam zal dus eerst moeten herstellen. Daarom richten we ons allereerst op fysiek herstel voordat we gaan werken aan inzicht en heroriëntatie. Dus eerst het lichaam, dan de geest.

 

Lichamelijk herstel; opbouw van de vitaliteit

In deze fase, waarin er sprake is van totale uitputting, krijg je een behandeling die energieopbouwend is. Je hoeft een minimale actieve bijdrage te leveren, je ondergaat het eigenlijk meer.

Een aantal zaken staan in deze fase centraal:

  • Weer verbinding maken met je lichaam. Uit het hoofd, in het lijf. Dit kan d.m.v. Mindfulness, massage en kunstzinnige therapie. Samen kijken we wat het beste bij je past
  • Zorgen voor rust en ontspanning. We onderzoeken hoe je omgeving kan ondersteunen zodat jij wordt ontlast.
  • Een goed dag- en slaapritme opbouwen.
  • Klachtenreductie

In deze fase is het belangrijk dat je je kunt overgeven aan de situatie, dat je accepteert dat je een burn-out hebt, en dat je inziet dat je echt geen slappeling bent. Laat alles maar vallen, stap maar uit die alsmaar voortdenderende trein. Nu is het tijd voor jou. En dat is hoognodig!

 

Geestelijk herstel; werken aan de nieuwe versie van jezelf

“Als ik maar weer de oude word” hoor ik een cliënt zeggen. Nee, die moet je dus niet meer worden! Die ‘oude’ heeft er juist voor gezorgd dat je bent waar je nu bent. Opgebrand. Die ‘oude’ heeft keuzes gemaakt waarvan nu blijkt dat ze helemaal niet (meer) bij je passen. Die ‘oude’ heeft bepaalde overtuigingen die ervoor zorgen dat je dingen doet die helemaal niet goed voor je zijn. Als je de ‘oude’ wordt, ben je binnen de kortste keren weer burn-out.

In deze fase van herstel kunnen de volgende onderwerpen aan bod komen;

  • klachtenreductie
  • voorzichtig weer op gang komen. Passiviteit vermijden
  • opbouwen van lichamelijke en geestelijke veerdracht en draagkracht
  • aanvoelen waar je zin in hebt
  • grenzen leren kennen en bewaken
  • keuzes maken. Zit je nog op de goede weg?
  • Wat zijn jouw energiegevers en energienemers?

Tijdens deze fase van herstel maak ik gebruik van verschillende werkwijzen. Dat kunnen kunstzinnige opdrachten zijn, maar ook schrijfopdrachten, visualisaties of oefeningen uit de cognitieve gedragstherapie. Je krijgt ook oefeningen voor thuis mee naar gelang je energielevel. Samen kijken we wat het beste bij je aansluit en waar jij het meest enthousiast van wordt.

Werkhervatting

Wanneer je er aan toe bent om af en toe een uurtje mee te draaien op het werk, is het belangrijk dat je dat uurtje ziet als oefening van nieuw gedrag, en niet als productief willen zijn voor je werkgever. Je bent in deze fase vooral productief voor jezelf.

Indien je dat wenst kun je in deze fase worden bijgestaan door een ervaren re-intergratiecoach, die jou begeleid tijdens deze eerste uurtjes als de nieuwe jij. Waar ben je tegenaan gelopen? hoe had je dat anders kunnen doen? Welk oud gedrag laat je achter en wat komt daarvoor in de plaats?